Stappenplan
De aankoop van een eigen huis is voor veel mensen een van de allergrootste beslissingen uit hun leven. Niet zelden lopen de lasten van een hypotheek 30 jaar door.
Alle reden dus om met het financieren ervan de nodige voorzichtigheid in acht te nemen.
Op grond daarvan werken wij volgens een stappenplan. Om u zoveel mogelijk zekerheid te geven.
Stap 1. De inventarisatie
Nagaan wat financieel mogelijk is.
U hebt natuurlijk uw eigen plannen voor de toekomst. Plannen die er bij iedereen anders uitzien, maar wel steevast een aanzienlijk deel van uw besteedbare inkomen gaan opslokken.
Wanneer we dat goed in kaart hebben gebracht kan berekend worden bij welke maandlast u nog 'prettig kunt leven'. En dus in welke prijsklasse u uw woning kunt zoeken.
Stap 2. De ideale woning is gevonden.
Moet er verbouwd worden? Moet uw huidige woning eerst nog verkocht worden? Welk bedrag is nodig voor herinrichting en verhuizing. Hoeveel 'reserve' moeten we achter de hand houden, voor het geval dat.... Kortom, hoeveel hypotheek is eigenlijk nodig?
Stap 3. Het maken van een financieel plan.
Tegenwoordig moeten nieuwe hypotheken over het algemeen volledig afgelost worden. Maar doen we dat via annuïteiten, of lineair? Zijn er misschien nog 'oude hypotheken' waar we rekening mee kunnen houden?
Welke rentevasteperiode heeft de voorkeur? Zijn er misschien nog bijzondere voorwaarden van belang?
Om dan terecht te komen bij de volgende vraag: welke geldgever gaan we dit laten financieren?
Stap 4. De offerte
Het financieel plan is gemaakt. De eisen zijn bekend. En op grond daarvan is de offerte aangevraagd. Klopt het rentepercentage? Is de juiste rentevaste periode genoemd. Staan er geen onverwachte 'andere' voorwaarden in? Kortom, is alles precies zoals besproken?
Stap 5. De afhandeling.
Aansluitend volgt dan de volgende stap: het ondertekenen van de offerte.
Waarna de administratieve afhandeling gaat beginnen. Een proces waarin door ons veel stappen genomen moeten worden. Stappen waar u over het algemeen gelukkig weinig van hoeft te merken.
De opdracht tot taxatie, het verzamelen van de benodigde documenten, de aanvraag voor de hypotheekgarantie (als dat mogelijk is ), het overleg met de geldgever, het overleg met de notaris, tot en met het compleet maken van het dossier voor de bank.
En dan de laatste stap: uw afspraak met de notaris om de stukken te ondertekenen. Stukken die wij uiteraard ook hebben gecontroleerd op juistheid. Zodat u met een gerust hart kunt ondertekenen. En vol vertrouwen de sleutels van uw nieuwe woning in ontvangst kunt gaan nemen.